Aproximativ 90% din toate mărfurile comercializate în lume sunt transportate pe mare. Din cauza pandemiei, întârzierilor, restricțiilor și a altor circumstanțe neprevăzute, navele uriașe cu containere nu pot livra transporturile la timp. Această problemă afectează nu numai Europa, ci întreaga lume.
Ce provoacă întârzieri în transport
China are până la 7 reprezentanți în clasamentul celor mai bune 10 porturi prin care vor fi „livrate” cele mai multe containere. Cel mai mare dintre acestea este portul Shanghai, unde au fost transferate cifre incredibile - 43,5 milioane de containere în 2020 – deja ne aflam în timpul pandemiei. Prin comparație, în cel mai aglomerat port european, din Rotterdam, Olanda, au fost livrate „doar” 14,3 milioane de containere în același timp. Restul lumii depinde de China - nu numai pentru transport, ci și pentru producția de mărfuri: de la îmbrăcăminte la electronice și jucării.
În China se abordează problema cu deosebită precauție și ei nu se tem de măsuri stricte. Cum a fost și închiderea terminalului din al treilea cel mai aglomerat port din lume, Ningbo-Zhoushan. A fost suficient că unul dintre angajați a avut coronavirus și au închis unul dintre terminale pentru o săptămână întreagă. Și e vorba de terminalul care a echipat aproximativ o cincime din volumul total al portului. Și când apare o astfel de situație în mai multe porturi - nu doar în China - problema devine globală.
Aproximativ 1,5 milioane de navigatori lucrează în transport maritim în întreaga lume, cu 150.000 schimbându-se în fiecare lună. Este un proces natural care menține întregul ciclu masiv să funcționeze fără probleme. Cu toate acestea, din cauza carantinelor și restricțiilor, echipajul nu poate fi înlocuit adesea. Și astfel marinarii inițiali sunt nevoiți să meargă la limită.
Cu toate acestea, o pandemie nu este singura cauză pentru care transportul poate fi mult întârziat. Pirații reprezintă, de asemenea, o amenințare semnificativă pentru transportul maritim. Nu cei cu picioare de lemn, bandă pentru ochi și un papagal pe umăr, ci varianta modernă. Cu mitralieră și bine organizați. Aproximativ 90% din toate atacurile piraților au loc în Golful Guineei, în largul coastei Africii de Vest. În 2020, au înregistrat până la 195 de atacuri de pirați asupra navelor - o creștere de 20% față de anul precedent. Aceasta este o problemă care va deveni din ce în ce mai presantă.
Există și situații imprevizibile
Totul este doar vârful aisbergului. Există și alte amenințări care nu sunt atât de clar vizibile. Nu uitați cât de mult s-a distrat lumea - în special internetul - în iunie, când Canalul Suez a fost blocat în martie 2020 de o navă Ever Given de 400 de metri lungime și 220.000 de tone. În timp ce unii s-au distrat foarte mult, acest eveniment a cauzat probleme uriașe - din nou în întreaga lume. Pe drumul peste Canalul Suez, navele de marfă care se îndreaptă din Asia către Europa și invers pot scurta călătoria cu câteva săptămâni.
Ever Given a blocat această rută importantă și a provocat pagube incalculabile. Acest ac uriaș din Canalul Suez a blocat trecerea mărfurilor în valoare de 10 miliarde de dolari pe zi. O cifră incredibilă de 400 de milioane într-o oră. Și a durat 6 zile întregi. În mai puțin de o săptămână, o mare parte a transportului, care a fost afectată de întreruperi, a fost paralizată. Deși transportul maritim este masiv, sofisticat și crucial pentru întreaga lume, doar un moment de neatenție a căpitanului, care tocmai leagă șiretul pantofilor, și întreaga lume o va simți.
Datorită transportului mai scump, prețul mărfurilor crește și el
Situația din lumea transporturilor maritime se manifestă nu doar prin întârzierea mărfurilor, ci și prin prețul mai mare al acestora. Este de inteles. Să începem cu restricțiile din cauza pandemiei, adăugăm și blocarea Canalului Suez, dar și numărul crescut de comenzi online rezultat în urma crizei corona, și nu trebuie să uităm faptul că transportul maritim este sub o presiune enormă, așa că multe nave scurtează rute și părăsesc porturile, în care au oprit inițial, drept urmare nu iau la bord containere goale, din care sunt mai puține în circulație. La fel și navele și oamenii. Și nu am menționat încă inflația în creștere și capriciile vremii.
Rezultatul? În trecut, transportul unui singur container (12,19 m x 2,44 m x 2,99), care putea ține aproximativ 26 de tone de marfă, costa 2.700 de dolari. Astăzi, prețul său este la nivelul de 17.200 de dolari, adică de peste șase ori. Pare incredibil, nu? Acest lucru au spus și mulți antreprenori care au început să caute moduri alternative de transport pentru transportul mărfurilor. Până nu le găsesc, se pun de acord asupra condițiilor, așa că nici timpul de livrare a mărfii nu se va scurta prea mult. Dimpotrivă. În transportul maritim, factorii sunt strâns legați unul de altul și au un impact direct sau indirect unul asupra celuilalt.
Există mai multe probleme legate de transport
Un alt jucător important care contribuie la întârzierea și mai mult a mărfurilor este capacitatea de producție a fabricilor. Acestea au fost în mare parte închise în timpul pandemiei, în special, dar nu numai, în China. Și când nu este nimeni care să lucreze, nu există nimic de produs - deși formularele de comandă confirmate așteaptă cu nerăbdare. Deși măsurile anti-pandemie au fost relaxate, fabricile nu au reușit să ajungă din urmă.
Ce înseamnă acest lucru în practică? Dacă vânzătorul nu a comandat producția de bunuri încă din martie 2021, este puțin probabil ca fabrica să o poată produce până la Crăciun. Și chiar dacă a fost făcută, firma trebuie să-o aducă în depozite. Și asta poate cauza iar întârzieri de expediere. Prin urmare, la târgul de Crăciun din acest an vă puteți așteapta la o ofertă mai limitată.
De aceea estimăm că dacă vrei să ai un cadou de Crăciun care trebuie să călătorească din Asia spre tine, acesta ar trebui (cel mai probabil) să plece din China cândva la jumătatea lunii octombrie. Asta înseamnă că nu aveți prea mult timp pentru a comanda. Oricum, cu cât te hotărăști mai repede să dai o comandă, cu atât mai bine. Pentru că ceea ce este adevărat în lumea transportului maritim acum se poate schimba mâine. Totuși, dacă vrei să fii sigur că vei primi la timp un cadou de Crăciun sub brad, comandă de la noi marfa pe care o avem în stoc. Avem vești grozave: nu folosim transportul maritim în România.